Factuur voor energie niet betalen?

U bent verplicht uw facturen te betalen voor energie. Factuur niet betaald? Als u uw factuur voor energie niet betaalt, wordt uw elektriciteit en/of aardgas niet onmiddellijk afgesloten. De Vlaamse regering heeft er voor gezorgd dat een bijzondere procedure de huishoudelijke verbruikers (met een contract op privénaam voor een woning waar u gedomicilieerd bent) beschermt.
Met een professioneel contract of een gemengd contract bent u niet beschermd als u een factuur voor energie te laat of niet betaalt.

Herinneringsbrief

Als u uw energiefactuur niet hebt betaald binnen de betalingstermijn, moet de leverancier u een herinneringsbrief sturen. Daarin stelt de leverancier een afbetalingsplan voor uw energiefactuur voor energie voor via zijn klantendienst, het OCMW of een erkende schuldbemiddelaar.

In deze brief beschrijft de leverancier ook wat er kan gebeuren als u niet betaalt (bv. opzegging van uw contract). De leverancier mag u extra kosten aanrekenen voor het versturen van de herinneringsbrief, behalve als u een beschermde klant bent.

Ingebrekestelling

Als u 15 kalenderdagen na de herinneringsbrief uw factuur voor energie nog niet betaalt en ook geen afbetalingsplan aangaat, kan de leverancier u in gebreke stellen via een aangetekende brief. Net zoals in de herinneringsbrief stelt de leverancier u dan een afbetalingsplan voor via zijn klantendienst, het OCMW of een erkende schuldbemiddelaar.

In deze brief beschrijft de leverancier ook wat er kan gebeuren als u uw energiefactuur voor energie niet betaalt (bv. opzegging van uw contract). De leverancier mag u extra kosten aanrekenen voor het versturen van de ingebrekestelling, behalve als u een beschermde klant bent.

Verplichtingen leverancier

Als u na ontvangst van de ingebrekestelling uw energiefactuur niet betaalt of betwist, mag uw leverancier het contract opzeggen. De opzegtermijn is 60 dagen. Hij stuurt u een opzegbrief met de einddatum van uw contract en verwittigt uw netbeheerder. Let op: uw schulden blijven ook na opzegging van het contract bestaan. Uw leverancier gebruikt dan alle wettelijke middelen om zijn geld nog te innen. Hij mag bijvoorbeeld een deurwaarder sturen.

Tijdens de opzegtermijn zoekt u best zo snel mogelijk een nieuwe leverancier. De leverancier mag u niet weigeren als klant tenzij in volgende vijf gevallen:

  1. De leverancier levert alleen in een bepaald gebied en u woont niet in dat gebied
  2. De leverancier levert nog niet in het netgebied waar u woont/aangesloten bent
  3. De leverancier levert enkel aan bepaalde segmenten van afnemers en u behoort niet tot dat segment (bijvoorbeeld alleen aan bedrijven)
  4. De leverancier is actief als coöperatieve vennootschap en u weigert om te voldoen aan de voorwaarden om vennoot/lid te worden zoals bijvoorbeeld het kopen van een aandeel
  5. U (of een van uw gezinsleden die op hetzelfde adres gedomicilieerd zijn) hebt nog openstaande schulden bij de leverancier

Meer informatie over het kiezen van een leverancier

  • Nieuwe leverancier: als u tijdens de opzegtermijn een nieuwe leverancier vindt, moet deze zich minstens 8 dagen voor het einde van de opzegtermijn aanmelden bij uw netbeheerder. Anders zal de leverancierswissel niet kunnen doorgaan voor het einde van de opzegtermijn en voorziet uw netbeheerder (als sociale leverancier) u verder van elektriciteit en aardgas.
  • Geen nieuwe leverancier: Als u geen nieuwe leverancier zoekt, wordt u na het einde van het contract beleverd door uw netbeheerder (zie ‘Verplichtingen netbeheerder’). De prijzen die uw netbeheerder aanrekent zijn zeker niet de goedkoopste. Als uw schulden bij uw netbeheerder afgelost zijn, kunt u dus best op zoek naar een nieuwe leverancier met de V-TEST.

Ten laatste 30 dagen na het einde van de opzegtermijn wordt uw meterstand opgenomen. Uw netbeheerder geeft de meterstand door aan uw vorige leverancier. Die stuurt u een finale factuur voor energiefactuur.

Een energieleverancier kan uw elektriciteit en aardgas niet afsluiten als u zijn factuur voor energiefactuur niet betaalt.

Verplichtingen netbeheerder

Als u na de opzegging van uw energiecontract geen nieuwe leverancier vindt, wordt de netbeheerder vanaf het einde van het contract uw nieuwe leverancier (als sociale leverancier). De prijzen die uw netbeheerder aanrekent zijn zeker niet de goedkoopste. Nadat u uw schulden bij uw netbeheerder hebt afgelost, kunt u dus best op zoek naar een nieuwe leverancier met de V-TEST.

Meer informatie over het kiezen van een leverancier

  1. Als u ook uw energiefactuur voor energie bij de netbeheerder niet betaalt, stuurt hij een brief met de vraag om binnen de 15 dagen te betalen.
  2. Als u niet reageert, stuurt hij u een aangetekende ingebrekestelling.
  3. Als u dan nog altijd niet betaalt, plaatst de netbeheerder binnen de 60 dagen een budgetmeter. In dat geval kunt u enkel energie verbruiken als u de budgetmeter oplaadt.
  4. Is het opgeladen bedrag opgebruikt, dan kunt u tot de volgende oplaadbeurt tijdelijk verbruiken via het hulpkrediet: voor elektriciteit bedraagt dat 200 kWh, voor aardgas 1.000 kWh. Dat komt overeen met ongeveer 35 euro voor elektriciteit en 70 euro voor aardgas.
  5. Als ook het hulpkrediet voor elektriciteit opgebruikt is, schakelt de ‘lege’ budgetmeter automatisch over op de minimale levering van elektriciteit van 10 ampère. 10 ampère is voldoende elektriciteit om bijvoorbeeld tegelijk uw huis te verlichten en tv en radio te gebruiken of om de wasmachine te laten draaien op hogere temperatuur. Veel elektrische toestellen gelijktijdig gebruiken is dan moeilijk. Voor aardgas bestaat er ook een minimale levering. Het OCMW geeft u een bedrag om uw budgetmeterkaart op te laden. De omvang van dat bedrag wordt bepaald op basis van uw woning (rijhuis, halfopen bebouwing, open bebouwing, appartement, …). Of u een beschermde klant bent of niet, speelt ook een rol. Meer weten
  6. Het verbruik op 10 ampère moet worden betaald door de budgetmeter opnieuw op te laden.
  7. Als u dit niet doet binnen de 60 dagen na uw laatste oplading vraagt de netbeheerder u via een brief om een oplading of uitlezing van uw kaart te doen. Komt er geen reactie, dan zal u 15 dagen later een aangetekende brief ontvangen. Wanneer ook binnen 15 kalenderdagen na verzending van de aangetekende brief geen reactie komt, kan de netbeheerder een dossier indienen bij de Lokale Adviescommissie (LAC) met de vraag de minimale levering te mogen uitschakelen. De netbeheerder betaalt dan de kosten voor het uitschakelen van deze minimale levering.
  8. Als de stroombegrenzer in uw budgetmeter is uitgeschakeld na toestemming van het LAC, kunt u enkel nog elektriciteit verbruiken door de budgetmeter op te laden. Het enige verschil is dat zodra het opgeladen bedrag is verbruikt, de budgetmeter niet meer op 10 ampère overschakelt.
© 2014 VREG

Uw browser is niet compatibel met onze mobiele website.

Bekijk volledige website.